Wat is de samenstichting?

De Samenstichting Oud Gastel is op 8 oktober 2019 opgericht met als doel de leefbaarheid van Oud Gastel en haar inwoners te behouden en te bevorderen. Dit proberen wij te bereiken door samen met de inwoners en de gemeente te participeren in projecten in hun leefomgeving en door het verbeteren van de communicatie tussen de inwoners en de gemeente.

De stem van de burger bij allerlei overheidsprojecten die de leefbaarheid aantasten of bevorderen is de laatste jaren belangrijker geworden. Inwoners hebben steeds vaker enthousiaste ideeën voor elkaar en voor hun omgeving. Samenwerking tussen inwoners en gemeente maakt de kans van slagen groter. “Op welke manier kunnen wij het beste aansluiten bij initiatieven uit de samenleving en ideeën van inwoners?,” vroegen de gemeentes zich dan ook terecht af.

Juist omdat participatie (letterlijk: deelnemen) steeds belangrijker is geworden, is er zowel vanuit de gemeente als vanuit de burgers behoefte aan een meer gestructureerde samenwerking. Met het oprichten van een samenstichting kunnen we samen met de inwoners van Oud Gastel optrekken richting gemeente Halderberge én samen met de gemeente optrekken richting de inwoners. Daarbij dienen we vooral als klankbord: de samenstichting overlegt, denkt mee, neemt initiatief en adviseert bij allerlei projecten. De vrijwilligers van de Samenstichting Oud Gastel kennen de gemeenschap en weten wie erbij een project betrokken zijn of moeten worden. Om te komen tot weloverwogen adviezen worden er dan per project met betrokken inwoners werkgroepen gevormd.

We onderscheiden twee soorten participaties:

Burgerparticipatie: Start bij de overheid waarbij het gemeentelijk beleid als uitgangspunt dient. De gemeente vraagt aan belanghebbenden om mee te denken, advies te geven of mee te praten over de invulling of uitwerking.

Overheidsparticipatie: Hier staat het initiatief van inwoners centraal, wordt er gedacht vanuit mogelijkheden, heeft de gemeente een meer faciliterende rol en bekijkt het de regelgeving.

Bij beide participaties speelt de Samenstichting Oud Gastel een grote rol als bemiddelaar, klankbord en adviesorgaan. Wij halen de mening van de inwoner op en brengen deze over naar de gemeente én krijgen voortijds inzicht in gemeentelijke beleidszaken en koppelen deze weer terug naar de belanghebbenden.

Zijn er bij u in uw woonomgeving problemen of heeft u ideeën die de leefbaarheid ten goede komen schroom dan niet om een mailtje naar ons te sturen: info@samenstichtingoudgastel.nl

Scroll naar boven