Aanbieding petitie aan Burgemeester en antwoord van gemeente

Maandag 10 mei heeft Burgemeester Bernd Roksuit handen van onze voorzitter Johan Wagenmakersde petitie over het behoud van de vrijheidsboom ontvangen. Maar liefst 471 ondertekenaars vinden dat de historische, markante lindeboom behouden moet blijven en alsnog in het huidige herinrichtingsplan ingepast dient te worden. Burgemeester Roks vindt de historie van de boom een zeer intrigerend verhaal, dankte de samenstichting voor zijn betrokkenheid en vastberadenheid, maar verwees ons door naar de gemeenteraad. Deze heeft in mei vorig jaar ingestemd met het centrumplan, waarbij er geen ruimte meer was voor de boom. Het college voert uit wat de gemeenteraad heeft beslist. Terug naar de politieke tafel dus. Samenstichting Oud Gastel dankt iedereen voor het ondertekenen en de steun. Wordt vervolgtā€¦.

Stand van zaken Lindeboom

Het antwoord van het college op de door de Samenstichting op 10 mei jongstleden ingediende petitie, die door 472 mensen ondertekend is, bestaat uit een opsomming van argumenten waarom het niet (meer) kan en geeft andermaal geen enkele ruimte voor overleg. Met andere woorden: de petitie is ontvangen en onmiddellijk zonder nader overleg terzijde gelegd. Zeer teleurstellend voor iedereen die zo begaan is met het lot van deze historische boom.

Terwijl de Samenstichting nog volop in de slag is om de historische, beeld- en cultuurbepalende Lindeboom op de Markt te behoeden voor de kettingzaag, er staat onder meer nog een onderhoud met alle fracties van de gemeenteraad gepland, wacht de gemeente Halderberge deze verdere ontwikkelingen niet meer af en heeft ze op 26 mei een kapvergunning – bij zichzelf – aangevraagd.

U kunt de aanvraag hiervan ter inzage opvragen door middel van het sturen van een mail naar gemeente@halderberge.nl

Het gaat over zaaknummer 231293, Markt, sectie D nr 4258 Oud Gastel, het kappen van 1 linde, datum 26 mei 2021.

Door het indienen van gemotiveerde zienswijzen kunnen we wellicht hierop nog invloed uitoefenen.

Samenstichting Oud Gastel