Petitie voor Behoud van Lindeboom

via https://vrijheidsboomoudgastel.petities.nl/

Samenstichting Oud Gastel strijdt voor behoudt historische lindeboom op de Markt.

Historie

In 1793 werd het Franse leger ook in Oud Gastel verwelkomd, wat het einde zou betekenen van de overheersing van de staten van Holland over de Generaliteitslanden, waartoe ons Brabant behoorde.Ter gelegenheid daarvan werd op de Markt een lindeboom geplant. De Fransen moesten zich echter (voorlopig) terugtrekken, de boom werd door de Hollanders omgehakt en als trofee mee naar Den Haag gevoerd.

In 1795 keerden de Fransen echter terug. Op 21 maart 1795 werd drossaard Thomas Franciscus de Bie (1760-1847) de eerste door het volk gekozen burgemeester van Oud en Nieuw Gastel. De feestvreugde was groot bij de komst van zo’n democratisch gekozen én bovendien katholiek leidsman.

Om dit heuglijke feit te vieren werd er op het marktplein weer een vrijheidsboom geplant. De boom kreeg als ‘piek’ een vrijheidshoed in de kleuren rood, wit en blauw. Jong en oud, arm en rijk voerden de vrijheidsdans uit en zongen vrijheidsliederen. Geestdriftige toespraken werden gehouden en versieringen werden aangebracht. De Bataafse Republiek was een feit en het enthousiasme rondom ‘vrijheid, gelijkheid en broederschap’ kende geen grenzen. De

gelijkstelling van ons Brabant met de overige provincies van ons land was een feit. Dat bood een mooi perspectief. Het gemeentehuis werd omgedoopt tot ‘vrijheidshuis’.

Deze in 1795 geplante lindeboom is ‘pas’ in 1975 door een septemberstorm geveld. Nog datzelfde najaar is er een nieuwe lindeboom geplant. De lindeboom is de afgelopen decennia, door menselijke activiteiten, helaas behoorlijk in de verdrukking gekomen. Tijd voor eerherstel dus.

Huidige situatie

In het concept ‘definitief herinrichtingsplan’ van de Markt is er voor de huidige lindeboom geen plaats meer op de huidige locatie. In diverse voorbesprekingen en/of inspraakrondes is dit óf niet gemeld, óf er is vermeld dat de boom een matige levensverwachting heeft. Bij de ontwikkeling van het plan was er op voorhand geen ruimte voor de lindeboom – en de overige bomen op en rond het marktplein – voorzien, dus heeft de gemeente advies aan een boomdeskundige gevraagd. De conditie van de bomen werd daarbij in kaart gebracht, echter alleen maar om mogelijkheid voor herplant te bekijken, niet voor behoud op de huidige plek.

Uit dit rapport blijkt dat herplant voor de meeste bomen geen probleem hoeft te zijn, maar voor de historische linde wel. Deze verkeert in een dusdanig conditie dat de levensverwachting bij herplant vijf tot 10 jaar is. Het advies van de boomdeskundige betreffende de lindeboom is echter: “voor deze boom is de beste oplossing (boomtechnisch gezien) deze in te passen in de situatie en de groeiplaats te verbeteren/uit te breiden zodat deze markante boom behouden blijft. De overlevingskansen van de boom zijn vele malen beter bij groeiplaatsverbetering dan bij verplanting.”

Doel

Met de informatie die nu voorhanden is, gelet op de voorgeschiedenis met betrekking tot de herinrichting, de historische betekenis én de overlevingskansen van deze markante boom, strijdt Samenstichting Oud Gastel niet alleen voor behoud van deze boom, maar ook voor eerherstel.

Wij willen deze boom weer de ruimte geven die ze verdient en de groeiplaats verbeteren. Bij de reconstructie van het marktplein moet de huidige lindeboom blijven staan en in ere hersteld worden. Dit hoeft, zoals door de gemeente gesteld wordt, zeker niet ten koste te gaan van de verkeersveiligheid, voldoende parkeergelegenheid, ruimte voor evenementen en meer groen. Dat kan zonder meer mét behoud van deze boom gerealiseerd worden. Daar willen we als Samenstichting zeker aan meewerken en meedenken.

Wij strijden voor:

De historische lindeboom op de huidige locatie te laten staan en deze in te passen in het herinrichtingsplan.

De huidige groeiplaats te verbeteren en uit te breiden zodat de boom tot een betere wasdom kan komen.

De rechten van de boom te respecteren en respect te tonen voor de symboliek waar deze boom voor staat: onze vrijheid!

Petitie

De Samenstichting Oud Gastel heeft een petitie opgestart. Wilt u ook dat deze historische, markante boom behouden blijft laat dan uw stem horen en onderteken de door ons opgestarte petitie.

Scroll naar boven